به چه علت نوزادان تبخال می‌زنند؟

تبخال زدن نوزادان نشانه چیست؟

تبخال در میان کودکان و بزرگسالان بیماری بسیار شایعی است. ویروسی که تبخال را باعث می‌شود در واقع بی ضرر است و به صورت خود به خودی رفع می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک در کودکان، علت رایج ایجاد تبخال است در حالی که در بزرگسالان نوع دوم این ویروس نیز درگیر می‌شود. نوع اول ویروس هرپس سیمپلکس شایع تر است و به راحتی از طریق بزاق یا تماس مستقیم منتقل می‌شود. در صورتی که مادر به تبخال تناسلی مبتلا باشد، ویروس آن از طریق رحم و جفت یا حتی پس از تولد می‌تواند به راحتی از طریق بزاق یا تماس پوست های مادر و فرزند منتقل شود.

تبخال در نوزادان به چه صورت ظاهر می‌شود؟

تبخال در نوزادان به صورت تاول های ریز مایل به سفید، صورتی یا رنگ دیگر ظاهر می‌شود که در بیشتر موارد در داخل یا بیرون دهان دیده می‌شود و ممکن است روی سایر قسمت های دیگر صورت نیز مشاهده شود. تاول ها به صورت گرد یا بیضی شکل هستند، مایعی شفاف رنگ ترشح کرده و پس از چند هفته به صورت خودکار و بدون دخالت در روند درمان آن، از بین می‌روند. از علائم تبخال در نوزادان می‌توان به درد و ناراحتی خفیف هنگام بلع، تب، خارش و سوزش و به طور کلی ناراحتی عمومی اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی در این بخش : انواع حساسیت های پوستی در کودکان 

چگونه تبخال را در نوزادان درمان کنیم؟

1.    نوزاد را پیش پزشک ببرید: تبخال نوزادی نادر و خطرناک بوده و هر چه نوزاد کوچک تر باشد شدت تبخال بیشتر است. در مرحله اول بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که کودک را پیش متخصص ببرید. با تشخیص پزشک، کودکان و نوزادان زیر 6 ماه یا نوزادانی که در خطر سایر بیماری ها نیز قرار دارد تحت درمان پزشکی قرار می‌گیرند.

2.    از دارو برای درمان استفاده کنید: دارو های ضد ویروس که به صورت تزریقی دریافت می‌شوند می‌توانند به عملکرد بهتر سیستم ایمنی کودک کمک کنند. همچنین اگر ضایعات گسترده باشند می‌توانند برای کودک درد و ناراحتی شدیدی ایجاد کنند که با مصرف مسکن از جمله استامینوفن، می‌توان آن را کنترل کرد. این دارو ها باید با دوز مناسب توسط متخصص اطفال تجویز شوند.

3.    از دارو های موضعی استفاده کنید: کرم های ضد ویروسی، برای ضایعات پوستی ناشی از ویروس به صورت موضعی مصرف می‌شوند. پماد علاوه بر تسکین علائم، بهبودی را تسریع کرده و جای زخم را کم رنگ تر می‌کند.

چگونه تبخال را در نوزادان درمان کنیم؟

 

مقاله پیشنهادی : راهکار های مراقبت از پوست کودک در تابستان

عوارض تبخال

اگر تبخال در نوزاد زودهنگام تشخیص داده نشود، علاوه بر این که ضایعات در تمام سطح پوست پخش می‌شوند می‌تواند باعث التهاب سیستم عصبی و آسیب به اندام های داخلی شود. اگر عفونت در دوره بارداری و در رحم ایجاد شود، ممکن است باعث سقط جنین، ناهنجاری های مغزی و اختلالات رشد در نوزاد شود. از عوارض این ویروس می‌توان به بی حالی، تشنج و تب بالا اشاره کرد. از خطرناک ترین عوارض این ویروس آنسفالیت هرپسی (التهاب مغز در پاسخ به ویروس هرپس) است.

سخن پایانی

با این که تبخال در افراد بزرگسال و کودکان یک بیماری بی خطر است، در نوزادان خطرناک بوده و نیازمند توجه جدی است. این بیماری در نوزادان یک بیماری نادر است و می‌تواند عوارض سیستمیک جدی وتغییرات زیادی در سلامتی نوزاد را باعث شود. در صورت بروز نشانه های اولیه در نوزاد یا مشاهده بیماری در خودتان، برای جلوگیری از آسیب بزرگ برای نوزاد خود، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و دارو های تجویز شده را چه به صورت تزریقی و چه به صورت خوراکی یا مصرف موضعی حتما استفاده کنید. در انتها توصیه میکنیم که بلاگ عرق سوز شدن نوزاد را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی